Opis działania i wykorzystania modułu do kompozycji melodii.
Porada opracowana przez Wandę Jochemczyk, nauczyciela konsultanta OEIiZK
Możliwości naszego instrumentu
Spróbujmy teraz poznać więcej możliwości naszego instrumentu do grania i kompozycji.
![]() |
Przycisk wciśnięty - w czasie gry na klawiszach, melodia zapisuje się, w przeciwnym wypadku nie. |
![]() |
Po naciśnięciu tego przycisku melodia odgrywa się. |
![]() |
Zatrzymuje odgrywanie melodii. |
![]() |
Usuwa zapis nutowy z pięciolinii (pojawia się ostrzeżenie). |
![]() |
Przycisk wciśnięty oznacza, że układana nutka na pięciolinii będzie odgrywana, w przeciwnym razie nie. |
![]() |
Otwiera się okienko, w którym możemy wybrać tonację. |
![]() |
Wybór instrumentów za pomocą przycisków. |
![]() |
Wybór instrumentu z listy. Dostępnych jest 128 różnego rodzaju instrumentów, poczawszy od fortepianu, przez różnego rodzaju gitary, harfę, pozytywkę, szaloną orkiestrę wojskową i inne nie mniej ciekawe. |
![]() |
Suwak ustala tempo odgrywania melodii. Jest to liczba ćwierćnut odgrywanych w ciągu minuty. |
![]() |
Długości nut to: cała nuta, półnuta i ćwierćnuta w pierwszym wierszu. Ósemka, szesnastka i trzydziestodwójka w drugim wierszu. Sześćdziesięcioczwórka i kropka w trzecim wierszu. Kropka przy nucie przedłuża wartość rytmiczną nuty, przy której stoi o połowę. Półnuta z kropką to tak, jakby grała półnuta i ćwierćnuta razem. ![]() |
![]() |
Pauzy (czyli znaki graficzne określające długość trwania przerwy pomiędzy kolejnymi dźwiękami) odpowiadają długościom trwania dźwięków nutek. Kolejne pauzy to: cała pauza, półpauza i ćwierćpauza w pierwszym wierszu. Pauza ósemkowa, szesnastkowa i trzydziestodwójkowa w drugim wierszu. Wreszcie pauza sześćdziesięcioczwórkowa w trzecim wierszu. Są tam również krzyżyk i bemol, zmieniające wysokość nut i ustawiane na pięciolinii tuż przed nutą. ![]() ![]() |
Wybór wartości ustwianych na pięciolinii nutek następuje przez jej zaznaczenie. Następnie klikamy myszką w odpowiednie miejsce na pięciolinii, gdzie chcemy wstawić nutę. W razie pomyłki "chwytamy" nutkę myszką i przesuwamy ją w odpowiednie miejsce. Jeśli przeniesiemy ją poza obszar pięciolinii i puścimy, to nutka zniknie z naszego zapisu. Jeśli chcemy postawić na pięciolinii nutkę z kropką, to najprościej jest po postawieniu nutki "chwycić" myszką kropkę i postawić ją za nią. Identycznie jak kropkę wstawiamy krzyżyk i bemol, przeciągając jedno z nich i ustawiając tym razem przed nutką.