Projekt opracowany przez mgr Hannę Basaj - nauczycielkę informatyki w Gimnazjum nr 73 w Warszawie (e-mail: h_bas@op.pl)
Projekt Tangramy oraz pola i obwody figur płaskich można wykorzystać w szkole podstawowej oraz w gimnazjum.
Jest on pomocą dydaktyczną do prowadzenia lekcji matematyki, na których demonstrujemy uczniom, jak wyprowadzamy wzory na pola wielokątów - wykorzystujemy tu animacje.
Lekcje takie można przeprowadzić w pracowni informatycznej, mogą one poprzedzać lekcje matematyki o tym samym temacie, na których uczniowie będą wykorzystywać poznane wzory do obliczania pól wielokątów i rozwiązywania zadań rachunkowych i tekstowych.
Na stronie: "Jak powstały wzory na pola wielokątów", na pasku u góry ekranu znajdują się przyciski - każdy z nich otwiera stronę poświęconą wybranej figurze płaskiej. Na wybranej stronie uczeń może uruchomić animację, dzięki której nauczy się, w jaki sposób wyprowadzono wzór na obliczanie pola tej figury. Może również budować inne figury o tym samym polu. Na stronach dotyczących rombu i deltoidu umieściłam zadania do samodzielnego rozwiązania. Figury, które uczeń widzi na ekranie można przeciągać myszką i układać je w dowolnym miejscu. Niektóre figury można obracać w prawo o 90° (2-krotne kliknięcie myszką na figurze). Jeśli uczeń nie potrafi samodzielnie rozwiązać zadania może uruchomić animację.
W projekcie umieściłam również tangramy - rodzaj puzzli, które bawią, uczą i rozwijają wyobraźnię. Figurą wyjściową jest kwadrat podzielony na siedem elementów, z których można utworzyć wiele innych figur, które swoim kształtem przypominają rozmaite postacie, zwierzęta, rośliny i przedmioty. Nauczyciel może na początku pokazać uczniom animacje - jakie inne figury można ułożyć z figury wyjściowej. Później uczeń może samodzielnie układać tangramy wykorzystując własne pomysły lub jeśli ich nie ma, może działać odtwórczo, wykorzystując obrazki pojawiające się na ekranie po kliknięciu w wybrany przycisk.
Figury składowe tangramów można dowolnie obracać (po 2-krotnym kliknięciu w czarną kropkę w wierzchołku figury, figura przestanie się obracać po ponownym 2 - krotnym kliknięciu w kropkę) i przesuwać.