Opis działania i wykorzystania modułu do kompozycji melodii.
Porada opracowana przez Wandę Jochemczyk, nauczyciela konsultanta OEIiZK

Granie prostej melodii

Spróbujmy teraz zagrać najprostszą melodię. Wystarczy uderzać myszką w kolejne klawisze, a melodia, którą próbujemy zagrać będzie zapisywana na pięciolinii. Możemy ją w każdej chwili ponownie odegrać. Tak, więc na klawiszach, które mają napisy grajmy kolejne nutki: g, e, e, f, d, d, c, e, g, g, e, e, f, d, d, c, e, c.

Słyszymy jakieś znajome dźwięki......Tak, była to pierwsza próba zagrania popularnej melodii Wlazł kotek na płotek.
Zauważmy, że na szarym pasku pomiędzy pięciolinią i klawiaturą pojawiła się lista składająca się z liter i cyfr. To, co graliśmy na instrumencie zapisało się w postaci następującej listy:

S0 I0 T120 L4 O2 G E E F D D C E G G E E F D D C E C

Co oznaczają elementy tej listy?

  • S0 - tonacja (może być od 0 do 14)
  • I0 - numer instrumentu (0 fortepian, może być od 0 do 127)
  • T120 - tempo, czyli liczba ćwierćnut odgrywanych w ciągu minuty (domyślnie 120, może być od 30 do 360)
  • L4 - standardowy czas odtwarzania dla wszystkich kolejnych nut, czyli jeśli przed nazwą nuty nie ma żadnej liczby, to znaczy, że dana nutka jest ćwierćnutą
  • O2 - oznacza numer oktawy (domyślna 2), muzycy nie określają tego numerami, tylko nazwami (1 - oktawa mała, 2 - razkreślna, 3 - dwukreślna, 4 - trzykreślna.....); niewtajemniczonym można to wytłumaczyć w następujący sposób - na klawiaturze fortepianu układ klawiszy powtarza się co pewien czas, dźwięk C można zagrać w kilku miejscach, z lewej strony klawiatury fortepianu mamy oktawę 1, im bardziej w prawą stronę, tym numer większy.

Pozostałe literki na naszej liście oznaczają dźwięki (nutki), które odgrywaliśmy na klawiszach. Wszystkie są standardowej długości, graliśmy ćwierćnutami.

Powrót

Logomocja-Imagine

A real 'all in one place' solution, Imagine offers most of Dazzle, My World, Hyper studio, Logo and Notate's capability plus animation and web creation tools. Broad age and ability coverage and curriculum wide application at a fraction of the combined cost make Imagine a versatile, cost effective tool to accompany and facilitate the learning process.

(Logotron Ltd.)